Dag 4 vrijdag 10 april

11 april 2015 - Barcelona, Spanje

Opdat het niet zou veranderen, blijven we het vermelden. De zon was ook vandaag een erg trouwe en zeer aangename reisgezel. Deze stad is gemaakt om in het zonlicht te baden en zo krijgen ze in haar meest bekoorlijke vorm te zien.

Halverwege planden we deze morgen een beetje rust in en om 8 uur waren er nog meer weinig mensen bij het ontbijt te bespeuren. Om negen uur ook trouwens.

Een gemotiveerde afvaardiging van onze groep bezocht de tijdelijke tentoonstelling over 25 jaar Pixar-tekenfilms in de modernistische gebouwen van het Caixa Forum.

In de Pueblo Espanyol werd voor de wereldtentoonstelling van 1929 een overzicht gemaakt van de bouwstijlen in Spanje. Het is niet de meest up-to-date bezienswaardigheid in Barcelona maar je kan er lekker eten. Dat deden we dan ook. De Plaza Mayor lag er daarna te leeg en te uitnodigend bij om er niets op te beginnen. Geef onze leerlingen een plein en ze vullen het met een enthousiaste flashmob, tot jolijt van de uitvoerders en de toeschouwers. Er zijn overigens veel voor dat doel uiterst geschikte pleinen in Barcelona.

Op de Olympische site van 1992 namen we onder begeleiding van de zon ruim de tijd om te kuieren langs de verschillende accomodaties. We namen er ook een experimentele groepsfilm op die u ongetwijfeld later in afgewerkte vorm te zien krijgt. De setting en de cast zagen er alvast veelbelovend uit.

De kabelbaan van Montjuich bracht ons naar het fort boven. We lieten de verschrikkelijke dingen die daar gebeurd zijn ( zie onder andere Zafons De gevangene van de Hemel) ons plezier niet bederven en genoten van het panoramische uitzicht over de stad, de kustlijn, haven en zee. De selfie met mooie achtergrond werd er  een druk uitgeprobeerde moderne expressievorm.

De funicular bracht ons terug met de voetjes op de begane grond aan de voet van de Montjuich  op de Paral-Lel. In verspreide slagorde zwermden we uit.

noot van de redactie: we hebben het nauwkeurig onderzocht en de waarheidscommissie is tot het besluit gekomen dat op de gepubliceerde foto in Nou Camp het voorwerp dat op een pint bier lijkt wel degelijk tot de niet-alcoholische variant van deze dranksoort behoort. Verschillende getuigen hebben dat bevestigd. Waarvan akte.

1. Pardaen Nadine:
    11 april 2015
    Echt tof en leuk om deze reisverhalen te volgen, ik krijg er de kriebels van in mijn buik, je zou echt wensen dat je erbij kon zijn...
    Kortom, een reis die elke eindejaarsstudent nooit meer zal vergeten, een blijvende herinnering...
    Kan niet wachten om het volgende verslag te lezen, groetjes Nadine
  2. Hilde Biebauw:
    11 april 2015
    Een pluim voor de verslaggever : zijn 'sappige' schrijfstijl brengt ons hier thuis ook in vakantiestemming. De sfeer van de stad en de hele olvp-bende waait hier online binnen, super !